SHS:n vetoomus Museoviraston kirjaston puolesta

Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, Opetus- ja kulttuuriministeriö

Tiedoksi: Pääjohtaja Tiina Merisalo, Museovirasto
Puheenjohtaja Elina Räsänen, Suomen Muinaismuistoyhdistys

Suomen Historiallinen Seura ilmaisee huolensa siitä, että Museoviraston yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä on pohdittu Museoviraston kirjaston uudelleenorganisointia, jopa lakkauttamista. Museoviraston kirjasto on arvokas organisaatio, jota monet historioitsijat ja muut tutkijat käyttävät jatkuvasti ja jonka kokoelmille ei ole vastinetta muualla Suomessa.

Lisäksi kirjastossa on Suomen Muinaismuistoyhdistyksen (SMY) laaja kokoelma, jota on kartutettu 127 ulkomaisen ja 70 kotimaisen vaihtokumppanin tuella. Suomen Muinaismuistoyhdistyksen kokoelma on Museoviraston kirjastossa ollut kaikkien käytettävissä, eikä organisaatiomuutoksista ole tietojemme mukaan keskusteltu yhdistyksen kanssa. Kirjakokoelmaan kuuluu monia harvinaisia niteitä, ja yhdistys on jatkuvasti kartuttanut kokoelmiaan teoksilla, joita ei muissa suomalaisissa tieteellisissä kirjastoissa ole.

Esitämme vakavan huolemme Museoviraston kirjaston ja siihen tukeutuvan SMY:n kirjavaihdon ja kirjakokoelman puolesta. Kirjasto, sen kokoelmat ja asiantunteva henkilökunta ovat mahdollistaneet lukuisten erilaisten suomalaiseen kulttuuriperintöön, aineelliseen kulttuuriin ja museoinstituutioihin liittyvien teemojen tutkimisen. Viime vuosina monet organisaatiot ovat ajaneet alas kirjastojensa toimintaa, ja Suomessa aletaan olla tilanteessa, jossa tieteen ja kulttuuriperinnön hyväksi hankittua kallisarvoista tietoa ja aineistoa menetetään peruuttamattomasti.

Tiedostamme, että lakkauttamisuhkan taustalla on Museovirastoon kohdistuva laajempi säästöpaine, joka kokonaisuudessaan uhkaa suomalaisen kulttuuriperinnön säilymistä ja tutkimusta.

Suomen Historiallinen Seura vetoaa Teihin, ministeri Sari Multala ja kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, että Museoviraston kirjasto säilytetään jatkossakin toimivana ja tutkijoille avoimena kirjastona, eikä tähän tärkeään tutkimusinfrastruktuuriin kohdisteta kohtalokkaita leikkauksia.

Ville Vuolanto                                   Sari Aalto
Puheenjohtaja                                  Toiminnanjohtaja